Nie myśl, że chodzi tylko o kwiaty!

28 Maj, 2010

Jęk zachwytu, krzyk radości, chwilowe omdlenie z zaskoczenia? Takie mogą być efekty reakcji ludzi, gdy otrzymują kwiaty. Doręczamy przecież emocje.

Nietrudno zgadnąć jaki prezent na świecie jest najchętniej wybierany – wszyscy kochają kwiaty. To zawsze trafiony prezent niosący ze sobą ogromny ładunek emocji. Ludzie od lat sięgają po kwiaty by przekazać radość, sympatię, uznanie, pogratulować czy podzielić się nastrojem chwili. Emocje są tym silniejsze im odległość dzieląca osoby jest większa. Dlatego właśnie wiele osób decyduje się na korzystanie z usługi wysyłania kwiatów. To proste rozwiązanie jednak bardzo pożądane przez konsumentów. Badania wykazały, że ponad 2/3 klientów oczekuje od kwiaciarni możliwości dostawy. To całkiem spory odsetek i powinniśmy starannie zadbać, aby usługa ta była w odpowiedni sposób realizowana. Dobrze wykonana zapewni nam dodatkowy przychód i przyniesie zadowolonych klientów.

Paleta możliwości
Przede wszystkim musimy dać klientowi możliwość wyboru. Przyjmując zamówienie na wysłanie kwiatów dobierzmy kwiatowy prezent do jego preferencji. W tym momencie warto zapytać na jaką okazję przekazywane są kwiaty? Jakie kwiaty lubi odbiorca? W jakiej tonacji kolorystycznej? Nie bójmy się pytać. Im lepiej zrozumiemy klienta tym lepszy będzie efekt końcowy. Pamiętajmy, że klient w większym stopniu kupuje emocje, a nie same kwiaty.

Uczciwie i na przejrzystych zasadach
Kiedy już klient wybierze produkt, który najbardziej się mu podoba przystępujemy do wykonania. Każdy doręczany bukiet czy aranżacja musi być wykonana w pełnej wartości zamówienia. To niezwykle istotne! Jeżeli cena zamówionego bukietu wynosi 50zł to wykonujemy go właśnie do tej kwoty. Dodatkowo (obok ceny kwiatów) naliczamy koszty dostawy zgodnie z cennikiem kwiaciarni. Dzięki temu klient wie za co płaci. Te proste i przejrzyste zasady budują zaufanie między naszą kwiaciarnią a klientem. W końcu powierza nam on swoje emocje i liczy na to, że w należyty sposób je doręczymy. A to zobowiązuje.

Emocje zapisane są w kwiatach i …. słowach
Istotnym elementem przygotowanej przez nas kwiatowej niespodzianki jest bilecik, czyli wiadomość którą dołączymy do kwiatów. Powinna być ona elegancko wypisana i przyczepiona starannie do bukietu. Koniecznie pamiętajmy, aby użyć firmowego biletu kwiaciarni lub jeżeli go nie posiadamy dołączyć wizytówkę naszej kwiaciarni.

Trzy, dwa, jeden – start!
Konsumenci w dzisiejszych czasach oczekują szybkiej reakcji na ich potrzeby. Dlatego powinniśmy być przygotowani na to, że w kwiaciarni zjawi się klient i poprosi o dostawę w ciągu kilku godzin lub nawet szybciej. Przygotujmy się więc szybką reakcję i zapewnijmy dostawy tego samego dnia. Ekspresowe doręczenie będzie naszym dodatkowym atutem.
Zanim zapakujemy bukiet i wyruszymy w trasę upewnijmy się czy odbiorca naszej przesyłki będzie pod podanym adresem. Wystarczy krótki telefon. Miłym głosem poinformujmy, że mamy dla niego przesyłkę i zapytajmy czy możemy doręczyć ją we wskazanych godzinach. Nie powinniśmy zarazem zdradzać niespodzianki do końca mówiąc na przykład, że mamy bukiet od Pana Jana, który życzy Wszystkiego Najlepszego. Otoczmy tę dostawę nutką tajemniczości.
Zawsze, o ile jest to możliwe, powinniśmy doręczać kwiaty do rąk własnych. Wyjątkami są duże firmy, hotele, szpitale i inne miejsca z ograniczonym dostępem. Wtedy możemy spokojnie zostawić kwiaty w recepcji z dokładnymi instrukcjami dla kogo powinny być przekazane. Wtedy osoby prowadzące recepcję na pewno będą wiedziały co z nimi zrobić, a pewności nigdy nie za wiele.
Moment doręczenia jest bardzo ważny. Przekazując kwiaty poprośmy o podpis na potwierdzeniu odbioru – może się przydać ze względów formalnych i zawsze mamy dowód na dokonanie dostawy. Pamiętajmy również, że doręczając kwiaty promujemy siebie i swoją kwiaciarnię. Zostawmy więc koniecznie naszą wizytówkę. Nie zaszkodzi również przekazać informacji, że jeżeli odbiorca chce się zrewanżować i podziękować nadawcy to może zrobić to za naszym pośrednictwem. Zaprośmy również do odwiedzenia naszej kwiaciarni. W ten sposób gwarantujemy miłą obsługę, a ona w wielu sytuacjach bywa bezcenna. Możemy więc liczyć na to, że odbiorca podzieli się wrażeniami z kilkunastoma najbliższymi osobami. A to dla nas ważny rozgłos.

Wdrożenie przez kwiaciarnię usług doręczania kwiatów lokalnie i na całą Polskę na pewno pozytywnie wpłynie na nasz biznes. Przez oferowanie dostawy zwiększymy  przychody, a dodatkowo możemy liczyć na promocję naszej kwiaciarni przez grono zadowolonych klientów i odbiorców przesyłek kwiatowych.

Komentarz